Educația non-formală prinde viteză în comunitățile rurale din Hunedoara
După ce în ultimele ediții elevii din comunitățile locale din jurul fabricii Carpatcement din Chișcădaga au participat la diverse întâlniri cu lideri de opinie din comunitate, ce au variat de la orientarea în carieră și până la protecția în muncă, anul acesta proiectul „Acces la educație” s-a concentrat pe activități educative non-formale.
Pe 10 iunie, elevii Școlii gimnaziale Șoimus și ai Școlii Gimnaziale din Băița au participat la un workshop interactiv. La final câștigătorii concursului de eseuri lansat în ediția precedentă au fost premiați cu electronice și pachete de cărți.
Atelierul de la Chișcădaga închide seria de evenimente organizate în prima parte a anului de către Carpatcement cu scopul de a încuraja dezvoltarea spiritului antreprenorial și de a contribui la educația copiilor din zonele rurale. Pe 10 iunie, peste 35 elevi din școlile gimnaziale din comunele Șoimus și Băița au avut ocazia să participe la un workshop de dezvoltare personală și orientare profesională. Noua formulă „Acces la educatie” și-a propus să folosească metode non-formale pentru a-i ghida pe elevi în descoperirea talentelor native și dobândite și dezvoltarea acestora pentru a-și descoperi vocația. Exercițiile s-au centrat pe lucrul în echipă, apoi pe descoperirea individualității și a responsabilității personale, pe încrederea în sine și în ceilalți.
În ultima parte a workshopului copiii au învățat cum își pot depăși fricile și slăbiciunile, și mai ales cum pot armoniza punctele forțe, abilitățile, pasiunile și nevoile personale într-o viitoare carieră. Mircea Bobora, directorul fabricii Carpatcement din Chișcădaga, prezent la eveniment pentru a-i premia pe elevi, a subliniat importanța educației în dezvoltarea spiritului antreprenorial, cât și în construirea unei comunități puternice: „Spiritul antreprenorial trebuie descoperit și încurajat de la o vârstă fragedă. Atât managerii de succes, cât și echipele pe care le conduc aceștia trebuie să coexiste printr-o filosofie comună ce poate fi atinsă doar printr-o comunicare constantă și prin identificarea nevoilor pe care le au cei din imediata ta apropiere în primul rând. Acești copii ne ajută să ne aducem aminte că a existat un moment în viața fiecăruia când am avut nevoie nu numai de educație, ci și de călăuzire. Pentru acest lucru nu numai că suntem cu toții responsabili de creșterea copiilor noștri, ci și de redresarea dezvoltarea comunității care trăim.”
După finalizarea atelierului, concursul de eseuri din ediția proiectului, copiii s-au bucurat de premiile oferite de reprezentanții Carpatcement: un de pentru locurile trei, un laptop o Vonino pentru premiul doilea, respectiv premiul întâi.
Ordinea premiilor a fost:
- Valentina Rad, clasa a VI-a, Școala Gimnaziala din Băița (locul 4);
- Madalina Reșiga, clasa a VIII-a, Școala Gimnaziala din Șoimuș (locul 3);
- Mădălina Mihailă, clasa a VI-a, Școala Gimnaziala din Băița (locul 2);
- Lorena Lipan, clasa a VII-a, Școala Gimnaziala din Șoimuș (locul 1).
Conform temei de concurs lansate în ediția precedentă (importanța respectării măsurilor de securitate la locul de muncă), elevii au avut de scris un eseu sub forma unei scrisori adresate unei persoane dragi, căreia să îi explice motivele pentru care folosirea echipamentului de protecție și respectarea regulilor de securitate sunt vitale.Ideea temei eseurilor din cadrul proiectului „Acces la Educație” a venit în urma dezbaterilor grupului de inițiativă „Sfatul Bătrânilor”. Carpatcement desfășura deja în fabrici un proiect intern de motivare și conștientizare a propriilor angajați, astfel că nevoia de educare și implicare a elevilor în înțelegerea și promovarea respectării regulilor de protecție la locul de muncă a venit în mod natural. Tot în mod natural au venit și răspunsurile elevilor, majoritatea adresând scrisorile unui părinte sau unei persoane dragi, dând dovadă de foarte multă maturitate.
„Acces la Educație” a fost de la bun început unul dintre proiectele cele mai importante pentru comunitățile gazdă ale Carpatcement. Reacțiile copiilor cât și ale profesorilor încurajează compania să dezvolte în continuare programul și să-l transforme într-o platformă de educație non-formală care să vina în completarea instruirii academice. În parteneriat cu instituțiile de învățământ din fiecare dintre cele trei zone în care există fabrici de ciment, compania își propune să promoveze nu numai creșterea sustenabilă, ci și dezvoltarea capitalului uman autohton. Una dintre oportunitățile profesionale locale este tocmai fabrica, care își dorește să fie un model de antreprenoriat și pentru ceilalți actori economici cu potențial din zonă.